مقالات

مزایا و معایب لوبیا

مزایا و معایب لوبیا

این بحث که مزایا و معایب لوبیا چه هستند، از موضوعات و مسائلی است که در میان خانواده های ایرانی، همواره سوال بوده است. زنجیره غذایی انسان ها به طور کلی به دو دسته محصولات گیاهی و پروتئینی یا همان گوشتی تقسیم می شود، که هر کدام از این دو عضو مهم زنجیره غذایی انسان، خود دنیای بسیار بسیار گسترده ای دارند، و طیف وسیعی از مواد غذایی و خوراکی که مورد استفاد انسان ها قرار می گیرند را تشکیل می دهند. یکی از این دسته های بسیار محبوب و پر استفاده گیاهان هم که در میان خانواده های ایرانی هم بسیار محبوب و پراستفاده است، لوبیا می باشد. در ادامه مطلب مزایا و معایب لوبیا هم همراه کیمیا زرین باشید تا بیشتر با مطالبی مثل این که قیمت لوبیا چقدر است، مزایا و معایب لوبیا چه هستند، و این که اصلا لوبیا چیست، بیشتر آشنا شوید.

کمی درباره لوبیا بدانیم

دنیای گیاهان یک دنیای بسیار بزرگ است و طیف و دسته های مختلفی از مواد خوراکی و غذایی که مورد استفاده انسان ها قرار می گیرند را در بر می گیرد. از این دسته های متنوع هم می توان به میوه جات، سبزی جات، صیفی جات، حبوبات و… اشاره کرد. همان طور که خواندید، یکی از دسته های گیاهان که مورد استفاده ما انسان ها قرار می گیرند، حبوبات هستند، حبوبات خود هم دنیای وسیعی دارند و این گونه نسیت که بگوییم تنها یک نوع حبوبات داریم. از حبوبات مشهور و پر استفاده هم می توان به نخود، عدس، ماش، لوبیا و… اشاره کرد. لوبیا یکی از انواع حبوبات است که در پخت غذا های مختلف یا در بعضی کشور ها به تنهایی به صورت پخته شده مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایا و معایب لوبیا

مزایا و معایب لوبیا

اما در مورد لوبیا ها هم درست مثل گیاهان و حبوبات باید گفت که لوبیا ها در طبیعت و در بازار، به یک شکل وجود ندارند و در چندین شکل مختلف کاشته می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند که از آن ها می توان به لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، و لوبیای چشم بلبلی اشاره کرد. لوبیا چشم بلبلی، یک نوع لوبیا است که با نام علمی Vigna unguiculata شناخته می شود و از دیدگاه گیاه شناسی در خانواده بقولات قرار می گیرد. مزایا و معایب لوبیا متنوع هستند و همین باعث شده است که در پخت غذاهای مختلفی مثل قرمه سبزی، خوراک لوبیا و… مورد استفاده قرار بگیرند.

کسب اطلاعات بیشتر: خواص و مضرات لوبیا چشم بلبلی

مزایا و معایب لوبیا

با این بحث که لوبیا ها چه هستند، به طور نسبتا کاملی آشنا شدیم. حال نوبتی هم که باشد، نوبت این است که به سراغ مزایا و معایب لوبیا برویم. همه ی مواد غذایی و خوراکی ای که ما از آن ها استفاده می کنیم، تنها مزیت نیستند و معایبی هم دارند که در صورت مصرف زیاد یا مصرف تحت شرایط خاص، باعث آسیب رساندن به انسان می شوند. در مورد لوبیا ها هم همین قصه وجود دارد و شمایی که احتمالا هر از چند گاهی از لوبیا  در سفره غذایی خود استفاده می کنید، یا شمایی که به دنبال پرداخت قیمت لوبیا، خرید و مصرف آن هستید، بهتر است با یکسری از مزایا و معایب لوبیا که در قسمت پایینی آمده اند، کمی آشنا شوید.

مزایای لوبیا

 سرشار از آنتی اکسیدان ها: از قابل توجه ترین مزایا و معایب لوبیا این است که لوبیا حاوی آنتی اکسیدان هایی با کیفیت بالا است، که برای خنثی کردن فعالیت های رادیکال های آزاد و جلوگیری از آسیب سلولهای سالم و DNA عمل می کند. در نتیجه بهتر است این لوبیا را به رژیم منظم غذایی خود اضافه کنید تا از سلامت خوبی بهره مند شوید.

کسب اطلاعات بیشتر: انواع لوبیا در بازار ایران و موارد مصرف

مزایا و معایب لوبیا

مزایا و معایب لوبیا

جلوگیری از پارکینسون و آلزایمر: یکی از مزایا و معایب لوبیا این است که فولات موجود در لوبیا نقش مهمی در تنظیم آمینو اسیدهای خاص مورد نیاز سیستم عصبی دارد. مطالعات نشان می دهد کمبود فولات باعث افزایش سطح هموسیستئین می شود که برای سیستم عصبی مضر بوده و زمینه بروز بیماری های آلزایمر و پارکینسون را فراهم می کند. لوبیا حاوی تیامین است که به بهبود عملکرد مغز، تقویت اعصاب، افزایش حافظه و تمرکز فرد کمک کرده و استرس را کاهش می دهد.

درمان دیابت: وجود مقادیر بالایی از فیبر فیبر در لوبیا  می ‌تواند به صورت موثری بر کنترل شکر جذب شده تاثیرگذار باشد و درنتیجه برای درمان دیابت مفید است. لوبیا حاوی فلاونوئید است و به همین علت می ‌تواند با بیماری ‌های قلبی عروقی ناشی از دیابت هم مبارزه کند.

معایب

یکی از مزایا و معایب لوبیا است که شامل مقداری اسید فیتیک است که بر اثر آن، جذب مواد معدنی از جمله آهن، منیزیم، کلسیم و روی کاهش خواهد یافت. از این رو بهتر است مصرف متعادلی از آن را در رژیم غذایی داشت. البته اسید فیتیک موجود در آن با خیساندن تا حد بالایی از بین می ‌رود.

یکی از معایب و عوارضی که در بحث مزایا و معایب لوبیا، و در لوبیا وجود دارد، نفخ معده است. استفاده از لوبیا باعث ایجاد گازهای معده‌ای می‌شود و نفخ را به همراه دارد. در بعضی از افراد خروج گازهای معده با درد همراه است، بنابراین این افراد نمی‌ توانند لوبیا را در وعده‌های غذایی خود جای دهند.

قیمت لوبیا

مطالبی در طول مقاله مثل قیمت لوبیا ، مزایا و معایب لوبیا و… بیان شد، تا سعی شود به اطلاعات شما عزیزان در مورد ویژگی های مواد خوراکی ای که استفاده می کنید، کمی بیفزاید. در صورتی که اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کردید و تصمیم به خرید لوبیا گرفتید، به شما توصیه می شود که حتما سری هم با سایت گروه کیمیازرین بزنید. گروه کیمیازرین یکی از مجرب ترین و بهترین گروه ها در حوزه ارائه انواع محصولات گیاهی هستند، و این آمادگی را دارند، که هر گونه محصول گیاهی ای که شما به آن نیاز دارید، مثل همین لوبیا را برای شما عزیزان فراهم نمایند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *